Vitamin D

uppdaterad 2003-09-30

Vitamin D behövs för att absorbera calcium från födan och bygga in detta i skelettet. Olika förstadier till Vitamin D finns som omvandlas till calcitrol som är den mest aktiva formen av Vitamin D.

http://psa-rising.com/medicalpike/vitd_ohsu.htm: Oregon Health sciences University, oncology, Dr Tomasz Beer och Dr David henner, 1999: Dess ger höga doser med Vit D till patienter som har recidiverande prostatacancer. En studie med 25 patienter pågår.
Beer rapporterade på ASCO år 2002(American Society of Oncology) om kombinationen med cellgiftet Taxotere med och utan kombination av Vitamin D. PSA sjönk hos 41% som endast fick Taxotere men i 81% som fick kombinationen med Vitamin D. (Vitamin D3,  0,5 mikrogram dagligen).
Andra forskningsprojekt pågår. Råttor får med Vitamin D mindre tumörtillväxt och mindre malign form med Vitamin D.

Patientstudier påbörjas i Tammerfors, Finland och Wisconsin, USA.

Vitamin D ökar också behandlingseffekten vid strålbehandling. Andelen cancerceller som dör ökar. Strålningen blir således mer effektiv och kanske kan stråldosen t.o.m. minskas. Ny rapport från 2003!

Effekten av vitamin E ökar också vid tillägg av vitamin D.

Min synpunkt: Finns det någon nackdel att äta Vitamin D? Knappast om man normaldoserar eller tar "vanlig" behandlingsdos.

Preparat i Sverige: Calcichew, Etalpha, Rocatrol med flera.

Lev väl och länge

Per Ahlström